• 2026. október 9. péntek
  • Dénes
  • 15°C
  • EUR 366,25 Ft
  • USD 327,42 Ft
  • 2026. október 9. péntek
  • Dénes
  • 15°C
  • EUR 366,25 Ft
  • USD 327,42 Ft

KATA-reformot jelentettek be: jön a céges számlázás és 22 millióra nő a keret

Megújul a KATA adózás: újra lehet majd cégeknek számlázni, 22 millióra nő az éves keret, bővül a jogosultak köre és nő a TB-védelem is.
Szondi Vanda, Magyar Péter,
Forrás: kormany.hu
Másolás
Másolás
Facebook
Email
WhatsApp
Telegram
LinkedIn

Gyökeres változások előtt áll a hazai kisvállalkozói adózás. A kormány döntése értelmében jelentősen kibővítik a kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) kereteit. Ismét lehetőséget biztosítanak a cégeknek és szervezeteknek történő számlázásra, megemelik az éves bevételi értékhatárt. Továbbá visszahozzák a rendszerbe a korábban kizárt vállalkozói csoportokat. Magyar Péter miniszterelnök tájékoztatása szerint a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezettől azt várják, hogy több mint 100 ezer új kisvállalkozó számára teszi újra elérhetővé a kedvezményes adózási formát.

Szélesebb adózói kör és a céges partnerkapcsolatok újjáéledése

Az intézkedéscsomag egyik legmeghatározóbb eleme a hozzáférhetőség kiterjesztése. Az elmúlt évek szigorításait felülírva a jövőben újra katázhatnak a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok, valamint a felsőoktatási tanulmányaik mellett vállalkozó fiatalok is. Ennél is szélesebb tömegeket érint a céges partnerek felé történő számlázás újbóli engedélyezése. Ez főként a szolgáltatói és beszállítói szféra jelentős részének adja vissza a legegyszerűbb adózási konstrukció használatát.

HIRDETÉS

Megemelt bevételi határ, átmeneti kedvezmények és valós társadalombiztosítás

A jogszabály-tervezet a megváltozott gazdasági környezethez igazítva 18 millióról 22 millió forintra emeli az éves KATA-bevételi keretet. A főállású katások tételes adója havi 100 ezer forint lesz, míg a mellékállásúak számára 50 ezer forintos havi tételt állapítanak meg. A kizárólag lakossági ügyfeleknek számlázó főállásúak számára egyéves átmeneti könnyítést biztosítanak.

2027-ben havi 75 ezer forintot kell befizetniük, és a teljes összeg csak 2028-tól lép életbe.

A cégeknek és szervezeteknek kiállított számlákból származó bevételt 15 százalékos adó terheli majd, ám ebbe a befizetett tételes KATA teljes egészében beszámít. Ez a gyakorlatban azt eredményezi, hogy egy főállású kisvállalkozónál csak az évi 8 millió forintot meghaladó céges árbevétel felett jelentkezik tényleges adótöbblet.

A KATA adózási feltételek módosítása mellett a rendszer szociális pillérét is megerősítik

A kormány növeli azt az ellátási alapot, amely alapján a katások táppénzét, anyasági ellátásait, valamint leendő nyugdíját számítják ki, így biztosítva számukra a kiszámíthatóbb társadalombiztosítási védelmet.

A KATA átfogó reformja egy szélesebb adópolitikai csomag része

A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetek között szerepel a milliárdosok vagyonadójának 2027-es bevezetése is. Az 1 milliárd forint feletti vagyonrészeket 1 százalékkal, a 100 milliárd feletti részt pedig 1,5 százalékkal adóztatja meg.

Ezzel párhuzamosan a hivatásos sportolók adózási kedvezményeit is átalakítják. A korábbi 500 millió forintos ekhós értékhatár megszűnik. A sportolókra, az újságírókra, művészekre vonatkozó általános, évi 60 millió forintos plafon lesz érvényes.

HIRDETÉS

Az elmúlt 24 óra toplistája

1.

2.

3.

4.

5.

Kövess minket és gyere velünk!

HIRDETÉS

Neked ajánljuk

Iratkozz fel, hogy ne maradj le!